به اسم پیشکسوت و به کام مدیریت

چندین سال است که نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ با عنوان اولین و دومین و… با نیت خیرخواهانه در فرهنگسراهای رسمی وابسته، در کشور درحال برگزاریست و این نیت خیرخواهانه زمانی دوچندان می‌شود که با تودیع و معارفه آن و این مدیر، همراه می‌گردد (یک تیر و چند نشان) .نمایشگاهی کم هزینه و از گنجینه آثار «هنرمندان معاصر» و انبان هنرمندان پیشکسوت!!!

نقد عنوان نمایشگاه
جداسازی آثارهنرها به دو دسته تجسمی و سنتی در عنوان نمایشگاه، بدعتی دیگر است که دلالت بر دو نوع دسته‌بندی دارد، گونه‌ای جدید، مدرن و معاصر و گونه‌ای برگرفته ازاسلوب‌های سنتی و قدیمی که با درایت مدیران نمایشگاه، پیوند دوباره می‌خورد (آشتی‌کنان) اگر چه رشته‌ها و روش‌های ارایه هنری با هم متفاوتند ولی تمامی آثار (در نمایشگاه مورد نظر) تحت عنوان «هنرهای تجسمی» در فرهنگ لغات تخصصی واژه‌ای جاافتاده است، مگر اینکه صنایع هنری را هم به مجموعه اضافه کنیم که آنگاه نام دیگری دارد.

کلمه جدید، خودساخته «هنرمندان پیشکسوت» (به معنی ضمنی، بازنشسته و به گوشه رانده شده) به‌جای «هنرمندان معاصر» در واژگان تخصصی هنری فصل جدید فکری است که دلالت بر تقسیم هنرمندان به دو رده سنی، مسن و جوان را دارد که می‌توان در امتداد «تفکر جوانگرایی» و خالص‌سازی و جایگزینی، مدیریت هنری بالادستی دانست.

در نمایشگاه چه گذشت
انتخاب و چیدمان آثار نیز مانند عنوان، مخلوطی از آثار هنر جدید و مدرن و صنایعی است که محیط نمایشگاه را دارای تعارض مفهومی کرده است. عدم معرفی کامل هنرمند (عکس و رزومه و بیانیه هنرمند)، اطلاعات ناقص اثر در کنار آثار، تنیدگی و عدم تجانس آثار در کنار هم، پایه‌های نامناسب جهت ارایه برخی از آثار حجمی، نصب پشت و رو یکی از آثارهنرجدید، به عنوان راه‌بند (راه‌بند سرویس بهداشتی) حکایت از تکریم آثار و هنرمندان به وجودآورنده دارد.

توصیه
– هنرمندان وآثار آنها را هرگز به عنوان ابزار ترقی و مدیریت و نیت‌های شخصی قرار ندهید .

– هنرمندان، اعم از جوان، در قید حیات و متوفی، گنجینه‌ای بی‌بدیل از جامعه هنری ایران هستند که‌در رشته خود سرآمدند و جدایی بین آنها، خطایی است نابخشودنی و می‌توان همگی آنها را به عنوان «هنرمندان معاصر» نامید.

– تعارفات را کنار بگذارید، هنرمندان معاصر و با تجربه (نیاز به دیده شدن از سوی شما ندارند) آنها به چیزهای دیگری هم توجه دارند. به نیاز آنها در وضعیت اکنون توجه داشته باشید.

سید نظام الدین امامی فر
دانشیار دانشکده هنر

https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/209933/%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%BE%D9%8A%D8%B4%D9%83%D8%B3%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D9%83%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D8%AA

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا