به مناسبت روز جهانی زمین پاک: در لابه‌لای خریدهای رنگارنگ، هوای محیط‌زیست را هم داشته باشیم

به مناسبت روز جهانی زمین پاک: در لابه‌لای خریدهای رنگارنگ، هوای محیط‌زیست را هم داشته باشیم

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۳ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. امسال نیز این روز باهدف جلب‌توجهات جهانی به موضوع جدی آلودگی پلاستیکی و چگونگی آسیب آن به طبیعت نام‌گذاری شده است. روز زمین ۲۰۲۴ قصد دارد به استفاده از پلاستیک برای سلامت سیاره پایان دهد و خواستار کاهش ۶۰ درصدی تولید همه پلاستیک‌ها تا سال ۲۰۴۰ است.
 به گزارش دانشگاه علم و فرهنگ، در این راستا دکتر زهرا حسین‌نژاد عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران در یادداشتی، در خصوص ممنوعیت استفاده از پلاستیک در صنعت مد و لباس ارزان‌قیمت که یکی از اهداف روز زمین برای کمک به داشتن زمینی سالم است، نکاتی را یادآوری کرد.
 امروزه مباحثی وجود دارد که سعی در ایجاد و افزایش فرصت‌ها برای طراحان “مد پایدار” داشته و هدف این‌گونه چالش‌ها کمک به رشد اطلاعات در زمینه مدهای سازگار با محیط، فرهنگ‌سازی، هدایت و آگاه‌سازی جامعه در این مسیر است. از جمله آموزش طراحان مد پایدار و افزایش دسترسی آن‌ها به ابزار و منابع صنعتی موردنیازشان برای آگاه‌سازی در زمینه محدودیت استفاده از پلاستیک، پیشبرد کسب‌وکارهای خلاق، نوآورانه و مؤثر در این زمینه و همچنین ایجاد تغییر در جامعه از طریق فراهم‌آوردن بازار کار مرتبط با طراحی و مد ارائه‌شده از طریق آموزش‌وپرورش افراد، ایجاد برنامه‌هایی که این صنعت جدید را پرورش می‌دهند و به پایداری و رشد اقتصادی آن کمک می‌کنند، است.
 ازاین‌رو باتوجه‌به آنکه صنعت مد و فشن در کشور ما، صنعتی بسیار نوپا و جدید است، هنوز بسیاری از ابعاد آن از جمله مد پایدار، دست‌نخورده باقی‌مانده است و با درنظرگرفتن اینکه تولید پوشاک سازگار با محیط‌زیست که از میزان پلاستیک کمتری برخوردار شده باشد، در کشور ما رونق زیادی پیدا نکرده است.
 این در حالی است که تک‌تک ما به‌عنوان مصرف‌کنندگان پوشاک، کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم تا در لابه‌لای خریدهای رنگارنگمان، هوای محیط‌زیست را هم داشته باشیم که خریدنکردن بهترین گزینه است.
 یکی از راهکارهایی که مد پایدار در کنار استفاده حداقلی از پلاستیک در طراحی و تولید پوشاک در این زمینه ارائه می‌دهد، خرید کم ولی باکیفیت بوده و به بهترین شکل استفاده‌کردن از پوشاک است.
 «کمد کپسولی» نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که «مد پایدار» ارائه می‌دهد؛ «کمد کپسولی» یعنی لباس‌هایی با مدهای طولانی بخریم که بیشترین کاربرد را دارند، همچنین یکی دیگر از این برون‌رفت‌های چالش «مد پایدار»، بازیافت و ایجاد تغییرات جزئی در لباس‌هایی است که دیگر نمی‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم .
 به‌طورکلی نتایج حاصل از طرح مقوله حاضر نشان می‌دهد که شناخت و آگاهی مصرف‌کنندگان پوشاک از مد پایدار و مزایای استفاده از پوشاک سازگار با محیط‌زیست، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در این راستا است که باید الگوها و راهکارهایی جهت توسعه صنعت پوشاک پایدار، حمایت از کارگاه‌های کوچک و خلاق، افزایش آگاهی و آموزش مصرف‌کنندگان به‌منظور جلوگیری از مصرف‌گرایی و حفاظت از منابع زیست‌محیطی ارائه گردد.
 وکلام آخر اینکه ممنوعیت استفاده از پلاستیک در صنعت مد و لباس ارزان‌قیمت از جمله اهداف روز زمین برای کمک به داشتن زمینی سالم تنها یک شعار نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که تمام زوایای زندگی حال و آینده حیات بشری را تحت‌تأثیر خود می‌گذارد و پرداختن به چنین موضوعاتی از ضروریات مباحث علمی و پژوهشی جوامع انسانی بشمار می‌رود.

https://usc.ac.ir/news/occasion/9172/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا