همایش فرهنگ و هنر اسلامی

نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی

https://acic.art.ac.ir/

با محوریت تجلی رسول الله صلی الله علیه و آله در فرهنگ و هنر اسلامی

المؤتمر الدولی للثقافه والفن فی الحضاره الإسلامیه
مع الترکیز على ظهور النبی الاکرم رسول الله صلى الله علیه وآله فی الثقافه و الفن الاسلامی

۱st International Congress of Culture and Art in Islamic Civilization
With the Focus on the Manifestation of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) in Islamic Culture and Art

با پیدایش اسلام و انتشار سریع و گسترده آن در میان اقوام و ملل و جلب و جذب فرهنگ‌های گوناگون بشری بنای مستحکم و عظیمی از فرهنگ و تمدن انسان پایه‌گذاری شد که در ایجاد آن ملل و نژادهای مختلفی سهیم بودند. این ملل با ارزش‌ها و ملاک‌های نوین اسلامی موفق به ایجاد تمدنی شدند که بدان تمدن‌اسلامی گفته می‌شود. از این رو تمدن اسلامی تمدن یک ملت یا نژاد خاص نیست بل‌که مقصود، تمدن ملت‌های اسلامی است که عرب‌ها، ایرانیان، ترک‌ها و دیگران را شامل می‌‌شود، که به‌وسیله دین رسمی یعنی اسلام و زبان علمی و ادبی یعنی عربی با یکدیگر متحد شدند. این تمدن به درجه‌ای از عظمت و کمال و پهناوری است که آگاهی از همه جنبه‌های آن و احاطه بر همه انحای آن کاری بس دشوار است.
هنر اسلامی علی رغم گذشت زمان و در طول گذر تاریخی دارای هویت یکسان، که همانا توجه به ذات اقدس باری تعالی بوده، و هنرمند مسلمان نیز با این هدف و با توجه قلبی و خلوص نیت، همیشه و در هر کجا که توانسته بود، به وسیله خلق آثار ماندگار هنری، در تمامی رشته‌های مربوط به هنر اسلامی، متذکر خداوند منان گردیده و در آفرینش آثار هنری خود به این هدف تعالی خود دست یافته بود. این اعتقاد به وحدانیت خداوند در تمامی گستره هنر اسلامی و در عرصه هنر اسلامی به وقوع پیوسته، به طوری که تمامی آثار هنری فوق دارای یک وجه مشترک و هویت مخصوص به خود بوده که در ادیان دیگر این وجه مشترک دیده نمی‌شود.
از طرفی، اعتقاد به دین باوری اسلامی در اوایل شکل گیری اسلام، و بیان حرفی نو به وسیله دینی نوظهور، نیازمند ابزارهای مختلفی برای این انتقال بود که هنر و آن هم در یک چهارچوب دینی و با اعتقادات اسلامی که به طور اخص هنر اسلامی نامیده می‌شد، باعث گردید تا هنر اسلامی آرام آرام و با تاثیر از فرهنگهای پیشین در ابتدای امر ظهور و به مرور با جذب و گزینش این هنرها به یک زبان و بیان مخصوص به خود دست یافته و در نتیجه شکل مناسبی را به خود بگیرد و برای خود هویت پیدا کند. هم‌چنین هنر اسلامی ضمن حفظ هویت خود، تحولات به وجود آمده در آن را در جهت تکامل و رشد خود، که همانا «به سوی خداست» است، هدایت نموده است.
*
با اتکال الهی، دانشگاه هنر با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی را با تمرکز بر شخصیت حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در هفته وحدت از ۲۷ مهر تا ۲ آبان سال ۱۴۰۰ معادل با ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۳ و ۴ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱ در تهران و مشهد و جزیره کیش به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.
*
نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی
با محوریت تجلی رسول الله صلی الله علیه و آله در فرهنگ و هنر اسلامی
محورهای این کنگره عبارت‌اند از:
محور اول: مباحث نظری پیرامون هنر و فرهنگ در تمدن اسلامی
محور دوم: تجلی شخصیت رسول الله (ص) در آثار هنری (نگارگری، خوشنویسی، شعر، ادبیات داستانی، انیمیشن، نمایش، سینما، معماری، هنرهای تزیینی و …)
محور سوم: جایگاه رسول الله (ص) در اتحاد اسلامی از دریچه فرهنگ و هنر
محور چهارم: اهمیت و نقش نعت و منقبت رسول الله (ص) در هنر و ادبیات (منقبت‌خوانی، پرده خوانی، مدایح و …)
محور پنجم: جمال و کمال رسول الله(ص) در قرآن کریم
محور ششم: تعاملات فرهنگی در جوامع اسلامی با تکیه بر سنت رسول الله (ص) (با رویکردهای ارتباط فرهنگی، قوم‌نگاری و گردشگری)
محور هفتم: ظرفیت‌های جهان اسلام در توسعه ارتباط و تقریب از طریق گردشگری مذهبی
*
– المباحث النظریه حول الفن والثقافه فی الحضاره الاسلامیه
– الظهور والتجلی لشخصیه رسول الله (ص) فی التراث الفنی (الفنون الجمیله، الشعر، الادب القصصی، الانیمیشن، المسرح، السینما، العماره، و …)
– مکانه رسول‌الله (ص) فی الوحده الاسلامیه من ضوء الفن والثقافه
– اهمیه و دور وصف رسول‌الله (ص) فی الفن و الادب (قراءه المناقب، المدائح و …)
– جمال رسول‌الله (ص) وکماله فی القرآن الکریم
– المشترکات الثقافیه فی المجتمعات الاسلامیه المنبثقه من السنه رسول‌الله (ص) وبالتاکید على العلاقات الثقافیه، التمازج القومی، السیاحه
– قابلیه العالم الاسلامی فی تنمیه العلاقات والتقریب بینهم عن طریق السیاحه الدینیه والمذهبیه
*

Congress Themes:
– Theoretical Discussions on Art and Culture in Islamic Civilization
– The Manifestation of the Character of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) in Works of Art (Painting, Calligraphy, Poetry, Fiction, Animation, Drama, Cinema, Architecture, Decorative Arts, etc.)
– The Position of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) in Islamic Unity through the Prospect of Culture and Art
– The Importance and Role of remembering and recitation of the honourable traits and virtues of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) in art and Literature
– The Beauty and Perfection of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) in the Holy Quran
– Cultural Interactions in Islamic Societies, Based on the Tradition of the Prophet Muḥammad (PBUH & HP) (The Cultural Communication, Ethnography and Tourism Approaches)
– The Capacities of the Islamic World in Developing Communications and Proximity through Religious Tourism

*
این کنگره در سامانه جامع ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های معتبر علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC با شماره ۲۵۰۹۳-۰۰۲۱۰ ثبت شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا