English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 88035801-021
نمابر: 88035801
آدرس دبیرخانه: تهران، میدان شیخ بهایی، ضلع شرقی درب دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر، ساختمان طراحی، طبقه سوم ، اتاق ارشد 2
پست الکترونیکی: Info@avoa.ir
کد پستی: 1993893973
نماد اعتماد

مشاهده خبر
معرفی کتاب «مذهبی نگاری بقاع شرق گیلان» پژوهش و تالیف دکتر پریسا شاد قزوینی از انتشارات کتاب سبز و انتشارات اکو، 1396. 7دیماه 1398

کتاب مذهبی نگاری بقاع شرق گیلان بر فهوای مذهبی و مضامین مرتبط به آندرسنت تصويري عامیانه  منطقه گیلان تاکید کرده است. مضامین مذهبی بقاع متبرك گيلان به مثابه هويت فرهنگي و تاريخي این منطقه به حساب ميآید که می تواند ارتباط میان مباحث علوم انسانی و هنر را از زوایای مختلف و از منظر مباحث بینا رشته ای مانند مردم شناسی، جامعه شناسی هنر،  فرهنگ عامه و آئین های مردم شیعه به هم پیوند زند.

نقاشی مذهبی نگاری بقاع،  نوعی هنر عامیانه ایران تلقی می شود،که محصول بازتاب زندگی اجتماعی، فرهنگی  و باوری مردم ساده دل و دین باور ایران است. پژوهشگران هنری می توانند  از مباحث کتاب در راستای  شناخت ذوق و سلیقه و تفکر  و شناخت درونی  این مردم و هنرمندان خالق آن برآیند. تردید این هنر عامیانه نه تنها خالی از زیبا شناسی هنری نیست که تحلیل ها و برداشتهای گوناگون از آن می توان  داشت.

بنا به شواهد مکتوب در این کتاب، خالقان دیوارنگاره های بقاع گیلان  می بایستی افرادی درویش مسلک بوده باشند. این آثار توسط هنرمندانی نقش بسته که خودآموخته و با ذوق بودند. آنانی که برمبناي علايق ذاتي و ميل باطني و به امید ثواب، بر ستونها و فضای داخلی و خارجی بقاع نقش خیال خود را با قهرمان پروری اهل ایمان زينت‌بخشیدند. در اکثر قریب به اتفاق، هنرمندان مذهبی نگار این بقاع،  محدودیت سواد خواندن و نوشتن و سواد بصری داشتند. از این رو منبع الهام ایشان در شخصیت سازی قهرمانان مذهبی و یا ظالمان و کفار، تصاویر نسخ خطی چاپ سنگی چون علاوه بر آن حافظه تصويري ایشان ملهم از روايات مذهبي بود که از زبان وعّاظ و نقالان در مراسم مذهبي و یا آئینی شنيده بودند و یا صحنه هایی که درتعزيه‌هادیده بودند. هنرعامیانه  بقاع شرق گیلان،  با رویکرد به دو موضوع برجسته در شاخه های مختلف هنری، تکوین یافت:

الف) موضوعات دینی و مذهبی با تکیه بر شهادت حضرت سیدالشهدا و واقعه کربلا

ب)موضوعات ملی با تاکید بر ادبیات حماسی و اساطیری ایران(شاهنامه)

 

 در کتاب همچنین آمده است که: «مخاطبان این دیوارنگاره ها اغلب همان مردم ساده دل و بی آلایش روستایی بودند که خود سفارش دهنده و حامی منقوش کردن این دیوارها نیز به حساب می آمدند.» شاید امروزه بدلیل رشد تکنولوژی، راحتی دست یابی به اطلاعات و کم شدن ارتباطات مستقیم، گسست عمیقی میان روابط مردم با آئینها و سنتهای رایج اشان احساس شود و به نوعی بسیاری از این فرهنگها و هنرهای بومی رو به فراموشی گذاشته باشند.

یکی از اهداف اصلی این کتاب احیا و بازخوانی این پدیده ها در میان اقشار مختلف مردم خصوصا دانشگاهیان و متفکران است.  بی تردید می بایستی نقش فرهنگساز این موضوعات را بیان کرد تا ارتباط عمیقتری  با محتوا و پیام آن برقرار شود و درکی از زیبایی محتوای این آثار بدست آید

لینک مرتبط: http://www.avoa.ir
منبع: انجمن علمی هنرهای تجسمی
نویسنده خبر: سمیه دهقان
تاریخ انتشار: 1398/10/07 - 16:40
شناسنامه انجمن

 

حوزه  فعالیتهای انجمن علمی پژوهشی هنرهای تجسمی

 شامل کلیه رشته های علوم هنری در شاخه های «هنرهای تجسمی، مباحث تئوری هنرهای اسلامی، هنر ایران از باستان تا  معاصر و هنر جهان»