English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 88035801-021
نمابر: 88035801
آدرس دبیرخانه: تهران، میدان شیخ بهایی، ضلع شرقی درب دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر، ساختمان طراحی، طبقه سوم ، اتاق ارشد 2
پست الکترونیکی: Info@avoa.ir
کد پستی: 1993893973
نماد اعتماد

مشاهده خبر
معرفی کتاب «تاثیر شرق بر نقاشی اروپا» پژوهش و تالیف دکتر پریسا شاد قزوینی از انتشارات دانشگاه الزهرا(س) به سال 1383. 7دیماه 1398

در کتاب تاثیر شرق بر نقاشی اروپا،   نویسنده به تبیین روابط فرهنگی، هنری میان دنیای شرق و غرب  در ادوار هویت ساز  تاریخی می پردازد. و به این مهم توجه دارد که در طول تاریخ همواره فرهنگ و هنر اروپایی از آبشخور فرهنگ و هنر غنی شرق بهره گرفته است.هنر شرق و دنیای اسلام  به علت قدمت و عمق معنایی و پیچیدگی و زیبایی فرمالیستی اش مورد توجه و تقلید دنیای غرب قرار داشته است. پيش زمينه هاي شرق گرايي اروپا، پیشینه ای به قدمت تاریخ تمدن بشریت دارد.

در فصل اول این کتاب از دوره‌ی جنگ‌های صلیبی، مبحث شروع می شود و در روند تحقیق به دوره‌ های حکومت امپراتوری عثمانی ،لشکرکشی‌های ناپلئون به کشورهای اسلامی و شمال آفریقا و استعمار آن‌ها  که نقاط عطف این تلاقی است پرداخته می شود.

در فصل دوم کتاب، مفهوم و معناي شرق گرايي  (اورینتالیسم ) در مراکز آکادمیک از قرن هفدهم میلادی مورد مداقه قرار می گیرد و بیان می گردد که علاقمندی هنرمندان اروپایی به عالم  شرق  و تاثیرات فرمالیستی آن با مفهوم اگزوتیک گره خورده است. آشنايي با شرق برای اروپائیان علاوه بر مباحث آکادمیک و استعمار و روابط تجاری و سیاسی از قرن نوزدهم به بعد شدت بیشتری می گیرد و از عوامل مهم آن کشف ماشین بخار و رشد سفرهای اروپائیان با کشتی و راه آهن به سرزمین های شرقی مسلمان است.  

همچنین ازمیانه دوم قرن نوزدم برپایی نمايشگاههاي بين المللي و نمايشگاههاي آثار هنري اسلام در انگلیس و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی  رشد فزاینده ای می یابد که این امر علاقمندی هنرمندان اروپایی با دنیای فرهنگ و هنر و متون شرق اسلامی را بدنبال داشت.

در فصل سوم و چهارم کتاب تجربیات شرقگرایانه نقاشانی چون اوژن دلاکروا و رامبراند و دیگرنقاشان هلندی  و فرانسوی  مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیرات شرقی را در آثار این هنرمندان نشان می دهد

علائق هنرمندان اروپايي به شرق از دهة آخر قرن نوزدهم شدت فزون تری می گیرد و این امر منتج به جنبشهای گسترده هنری چون« آرنوو» می گردد. در اواخر قرن نوزدم و اوایل قرن بیستم   ارتباط نقاشان اروپایی با شرق و هنر اسلامی افزایش می یابد.از جمله یکی از مهمترین این وقایع «سفر به تونس» است که در تاریخ هنر اروپا به عنوان یک نقطه عطف این تاثیرات شناخته می شود و در این کتاب با مستندات به آن پرداخته شده است.  هنرمندان شاخصی چون  واسيلي كاندنيسكي و آگوست ماكه و پل کله  و هنری ماتیس از تاثیرگذارترین هنرمندان این دوران بودند که از شرق تاثیر گرفتند و در آثارشان و کتابهایشان بدان اذعان کردند.

در این کتاب همچنین به ويژگيهاي هنر هاي تجسمي در دنياي شرق اسلامي و اهمیت شاخص آنها و تفاوتهای فرمالیستی و محتوایی با هنر دنیای غرب پرداخته می شود.

این کتاب در 200 صفجه و در 1000 نسخه توسط انتشارات دانشگاه الزهرا(س) به سال 1383 به چاپ رسیده است

لینک مرتبط: http://www.avoa.ir
منبع: انجمن علمی هنرهای تجسمی
نویسنده خبر: سمیه دهقان
تاریخ انتشار: 1398/10/07 - 16:39
شناسنامه انجمن

 

حوزه  فعالیتهای انجمن علمی پژوهشی هنرهای تجسمی

 شامل کلیه رشته های علوم هنری در شاخه های «هنرهای تجسمی، مباحث تئوری هنرهای اسلامی، هنر ایران از باستان تا  معاصر و هنر جهان»